Skip to Main Content

Métodos de investigación en educación para la justicia social
- Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. The Sage handbook of qualitative research, 4(1), 359-380.
- Griffiths, M. (1998). Educational research for social justice: Getting off the fence. London: McGraw-Hill Education.
- Mertens, D. M. (2007). Transformative paradigm: Mixed methods and social justice. Journal of mixed methods research, 1(3), 212-225. https://doi.org/10.1177/1558689807302811
- Solórzano, D. G., & Yosso, T. J. (2002). Critical race methodology: Counter-storytelling as an analytical framework for education research. Qualitative inquiry, 8(1), 23-44. https://doi.org/10.1177/107780040200800103
- Weis, L., & Fine, M. (2004). Working method: Research and social justice. London: Routledge.
Educación artística para la justicia social
- Allsup, R. E., & Shieh, E. (2012). Social justice and music education: The call for a public pedagogy. Music Educators Journal, 98(4), 47-51.
- Atrio, S. (2018). Los espacios en el pacto educativo: Arte, extensión y contexto social de un instrumento didáctico participativo. Cuadernos de Pedagogía, 488, 1-5.
- Barbosa, A. M. (2001). John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez.
- Barbosa, A. M. (2002). Arte, educación y reconstrucción social. Cuadernos de Pedagogía, 312, 56-58.
- Bell, L. A., & Desai, D. (2011). Imagining otherwise: Connecting the arts and social justice to envision and act for change: Special issue introduction. Equity & Excellence in Education, 44(3), 287-295.
- Belliveau, G. (2005). An arts-based approach to teach social justice: Drama as a way to address bullying in schools. International Journal of Arts Education, 3(2005), 136-165.
- Belliveau, G. (2006). Engaging in drama: Using arts-based research to explore a social justice project in teacher education. International Journal of Education & the Arts, 7(5), 1-17.
- Buffington, M. L., & Muth, W. (2011). Visual arts and literacy: The potential of interdisciplinary coalitions for social justice. Journal of Social Theory in Art Education, 31(1), 1-22.
- Cahnmann-Taylor, M., & Siegesmund, R. (Eds.). (2017). Arts-based research in education: Foundations for practice. London: Routledge.
- Dewhurst, M. (2010). An inevitable question: Exploring the defining features of social justice art education. Art Education, 63(5), 6-13.
- Escaño, C. (2014). Alterglobalización para la cultura (digital): repensar el modelo hegemónico. Revista Iberoamérica Social: Revista-red de Estudios Sociales, 2, 19-21.
- Escaño, C. (Coord.). (2019). Lo que no se ve no existe. Artes, imagen y educación para el desarrollo. Madrid: Uned Publicaciones.
- Fernandes de Andrade, E. N., & Vinicius da Cunha, M. (2016). A contribuição de John Dewey ao ensino da arte no Brasil. Espacio, Tiempo y Educación, 3(2), 301-319. http://dx.doi.org/10.14516/ete.2016.003.002.013
- Garber, E. (2004). La justicia social y la educación artística. Artes Visuales Investigación, 4-22.
- Hanley, M. S. (2011). You better recognize!: The arts as social justice for African American students. Equity & Excellence in Education, 44(3), 420-444.
- Hanley, M. S., Sheppard, G. L., Noblit, G. W., & Barone, T. (Eds.). (2013). Culturally relevant arts education for social justice: A way out of no way. London: Routledge.
- Jiménez, L., Aguirre, I., & Pimentel, L. G. (Coords.). (2009). Educación artística, cultura y ciudadanía. Madrid: OEI.
- Kraehe, A. M., & Brown, K. D. (2011). Awakening teachers’ capacities for social justice with/in arts-based inquiries. Equity & Excellence in Education, 44(4), 488-511
- McLaren, P., & Jaramillo, N. (2010). Las Artes, la Estética y la Pedagogía Crítica. In Actas III Congreso Internacional de Educación Artística y Visual. Pensamiento crítico y Globalización. Málaga: SPICUM.
- Muri, S. A. (1999). Folk art and outsider art: Acknowledging social justice issues in art education. Art Education, 52(4), 36-41.
- Noel, J. (2003). Creating artwork in response to issues of social justice: A critical multicultural pedagogy. Multicultural Education, 10(4), 15.
- Osei-Kofi, N. (2013). The emancipatory potential of arts-based research for social justice. Equity & Excellence in Education, 46(1), 135-149
- Pinhasi-Vittorio, L., & Vernola, S. (2013). The Arts to Encourage Multiple Perspectives and Promote Social Justice. Journal of Language and Literacy Education, 9(1), 54-72.
- Quinn, T. M., Ploof, J., & Hochtritt, L. J. (Eds.). (2012). Art and social justice education: Culture as commons. London: Routledge
- Sadler, K. (2010). Art as activism and education: Creating venues for student involvement and social justice education utilizing Augusto Boal’s theater of the oppressed. The Vermont Connection, 31(1), 10
- Saura, Á. (2015). Arte, educación y justicia social. Opción: Revista De Ciencias Humanas y Sociales, 6, 765- 789.
- Saura, Á. (2016). EnREDadas exhibition project. In S. Gonçalves, S., & Majhanovich, S. (Eds.), Art and intercultural dialogue (pp. 197–215). Rotherdam: Sense Publishers.
- Saura, Á. (2018). Arte para aprender y enseñar sobre educación y democracia. Un desafío para la formación en Justicia Social. In B. Tejero Claver, O. Bernad Cavero, & C. Lechuga Jiménez (Coords.). Investigando en contenidos de vanguardia (pp. 489-501). Barcelona: Gedisa.
- Saura, Á. (2018). Metodologías activas en Educación Artística en Primaria. In Temáticas emergentes en Innovación Universitaria (pp. 255-267). Madrid: Tecnos.
- Saura, Á. y Canales, S.K. (2018). Proyecto ARTEspacios. Educando en Justicia Social. En J. Díaz- Cuesta (Coord.). Proyecciones de la investigación universitaria (pp. 408-423). Madrid: Tecnos.
- Zwirn, S., & Libresco, A. (2010). Art in social studies assessments: An untapped resource for social justice education. Art Education, 63(5), 30-35.
Aprendizaje-servicio y justicia social
- Aramburuzabala, P. (2014). Aprendizaje-Servicio. Ciudadanía activa, justicia social y aprendizaje. In V. Ballesteros Alarcón (Coord.). Implicaciones de la educación y el voluntariado en la formación de una ciudadanía activa. Perspectiva internacional (pp. 33-48). Granada: GEU.
- Aramburuzabala, P., Cerrillo, R., & Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la Universidad. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 78-95.
- Aramburuzabala, P., & García-Peinado, R. (2013). Aprendizaje-Servicio en la formación de maestros comprometidos con la justicia social. In L. Rubio, E. Prats, & L. Gómez (Coord.), Universidad y Sociedad. Experiencias de Aprendizaje-Servicio en la Universidad (pp. 9-14). Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Barcelona.
- Baldwin, S. C., Buchanan, A. M., & Rudisill, M. E. (2007). What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service-learning experiences. Journal of Teacher Education, 58(4), 315-327. https://doi.org/10.1177/0022487107305259
- Boyle-Baise, M., & Langford, J. (2004). There are children here: Service learning for social justice. Equity and Excellence in Education, 37(1), 55-66. https://doi.org/10.1080/10665680490422115
- Cuban, S., & Anderson, J. B. (2007). Where’s the justice in service-learning? Institutionalizing service-learning from a social justice perspective at a Jesuit University. Equity & Excellence in Education, 40(2), 144-155. https://doi.org/10.1080/10665680701246609
- Dinkleman, T. (2001). Service learning in student teaching: “What’s social studies for?”. Theory and Research in Social Education, 29(4), 617-639.
- Gijón, M. (2013). Aprenentatge Servei i Inclusió Social. Barcelona: Centre Promotor d’Aprenentatge Servei.
- López-Dóriga, M., & Martín, M. J. (2018). El aprendizaje-servicio como práctica inclusiva. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 6, 88-102. https//doi.org/10.1344/RIDAS2018.6.9
- Martínez, M. (coord.). (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro
- Meyers, S. A. (2009). Service Learning as an Opportunity for Personal and Social Transformation. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21(3), 373-381.
- Murillo, F. J., & Aramburuzabala, P. (2014). Aprendizaje-Servicio y Justicia Social. Cuadernos de Pedagogía, 450, 50-53
- Páez, M. (2012). Acompanyament a joves en risc d’exclusió social. In J. Puig (Coord.), Compromís cívic i aprenentatge a la universitat (pp. 65-71). Barcelona: Graó.
- Páez, M., & Puig, J.M. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 13-32.
- Puig, J. M. (coord.). (2009). Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.
- Puig, J. M. (2011). ¿Por qué el aprendizaje servicio crea humanidad?. Aula de Innovación Educativa, 203-204, 10-15.
- Rhoads, R. A., & Howard, J. (Eds.). (1998). Academic. Service-Learning: A Pedagogy of Action and Reflection. San Francisco, CA: Jossey Bass.
- Wade, R. C. (2007). Service-learning for social justice in the elementary classroom: Can we get there from here?. Equity & Excellence in Education, 40(2), 156-165
- Wang, Y., & Rodgers, R. (2006). Impact of service learning and social justice education on college students´ cognitive development. NASPA Journal, 43(2), 316-337.
- Winterbottom, C., Lake, V.E., Ethridge, E.A., Kelly, L., & Stubblefield, J.L. (2013). Fostering Social Justice through Service-Learning in Early Childhood Teacher Education. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 33-53.
Estamos en
Licencia